Ofte er ikke den rimeligere løsningen den mest attraktive, men i Bjørnstjerne Bjørnsons gate har de fått til akkurat det. Prosjektet viser at overvann som håndteres lokalt gjennom regnbed, er kostnadsbesparende både i etablering og drift. Alternativet hadde vært et langt mer kostbar og voldsomt inngrep med nye rør under bakken. Statens Vegvesen har anslått at etablering av denne løsningen kostet mellom 10 og 20 millioner kroner mindre sammenliknet med et lukket system.
Vi har en helseeffekt av å velge å gå eller sykle fremfor å kjøre bil. Tilrettelegging for en mer aktiv befolkning er et viktig tiltak for å påvirke fysisk helse. En friskere befolkning gir igjen reduserte kostnader for samfunnet.
I Nasjonal transportplan som er under utarbeidelse, regnes det med følgende verdier:
Total helsegevinst av gange:24,91 kroner/kilometer
Total helsegevinst av sykling: 15,38 konter/kilometer
Dette er gjennomsnittsberegninger basert på redusert sykefravær (kortvarig) og redusert risiko forkronisk sykdom.
Tallene illustrerer at det er stor samfunnsøkonomisk gevinst, også målt i kroner, å øke folks sykkebruk og gange. Det foreligger ikke eksakte tall på økningen av myke trafikanter i Bjørnstjerne Bjørnsons gate, men opplevd økning tilsier at mange flere bruker gaten etter oppgraderingen.