Landskapsarkitektene som fikk i oppgave å prosjektere Deichmannsgate løste utfordringen med å opprette fordrøyningsmagasiner, fjerne parkeringsplassene, utforme synlige vannveier og legge nytt dekke. 16 bed ble utformet gjennom gaten, der ni bed har en helt spesiell funksjon. Regnbedene har nedsenk på 25 cm og går helt ned i bakken. Her kan det stå vann om det regner kraftig. Bedene er dimensjonert for å kunne håndtere 50 mm nedbør i løpet av et døgn, hvilket utgjør en fordrøyningskapasitet på 60.000 liter.
Den slitne gaten fikk også et nytt og helhetlig bygulv bestående av små og store gatestein slik at vannet kan trenge gjennom grunnen. Over tid har Oslos gater gått fra infiltrerende flater (som brostein) til tettere flater som betong og astfalt. De tette flatene gjør at grunnen tilføres mindre vann og grunnvannsnivået synker. Dette beveger massene i bakken og kan påvirke bygårder i form av setningsskader. Flere steder i byen er husene lagt på treflåter, og dersom grunnvannet synker under treflåtene vil disse råtne. For å bremse denne prosessen er det viktig å opprettholde grunnvannstanden.