At flere kan dele på bruken av lokalene og at samme lokale kan benyttes til ulike formål er smart arealutnyttelse. Grepet med å samlokalisere tre tidligere yrkesskoler i ett felles bygg har tilført byen en arealeffektiv skole som utgjør en mindre belastning på miljøet.
Skolens bærende betongkonstruksjon er integrert i designet, men har flere funksjoner. Utover den visuelle tilknytningen til områdets industrihistorie, er konstruksjonen med på å regulere skolens temperatur og redusere energiforbruket. I den kalde årstiden lagres overskuddsvarme i bygningsstrukturen og om sommeren avkjøles bygget med kjølig luft som føres inn om natten. Til tross for svært høye krav til inneklima og utlufting av skolens mange tekniske rom, har bygget fått miljøsertifisering A+.
– Skolens tidligere bygninger var klasse E og F. Vi har halvert energiforbruket og redusert CO2-utslippet i den nye skolen, og fyrer nå med natur-/biogass og vi har egne energibrønner. Tidligere oppvarmingskilder var olje og strøm.
Erik Moen, teknisk leder Færder vgs.
Skolens hvite overflate er med på å reflektere sollys og varme, noe som reduserer kjølebehovet ytterligere. Skolen har fremtidige planer om installasjon av solcellepaneler i takflaten. Da vil overskuddsvarmen kunne lagres i magasiner som nå ligger under et nytt boligfelt som er under utvikling på nabotomten. Elevverkstedene til tresløyd, sveising, betong og bilmekanikk stiller høye krav til luftkvalitet og dette løses gjennom skolens avanserte renseanlegg som sørger for at forurenset luft blir erstattet med ny, temperert luft. Teknisk innsyn i skolens miljøprofil er en del av undervisningen der elevene får lære om miljø og inneklima.