Nå kan du nabovarsle digitalt via MAKS for kr 1
- Publisert: 1. november 2018
- Kontaktperson for denne saken: Helene Svelle
Endelig! Langsiktig arbeid med søknadsløsning og nabovarsel gir resultater. I perioden 1.11 til 11.11 kan du sende nabovarselet for kr 1. I tillegg slipper du forsendelser per post, siden nabovarselet sendes gjennom Altinn.
Løsningen er utviklet av en av våre samarbeidspartnere, Norkart. Når du som ansvarlig søker jobber i søknadsløsningen, så kan du enkelt klikke på "Nabovarsel --> Norkart" for å starte arbeidet med å lage nabovarselet. Du vil fortsatt befinne deg inne i Arkitektbedriftene sin byggesøknadsløsning. Nabovarselet vil innehold all nødvendig informasjon, fordi det hentes fra rammesøknaden som du allerede har opprettet.
Ofte stilte spørsmål
- Hva om mottaker er reservert fra digital kommunikasjon?
- Hva om mottaker ikke har registrert epost eller sms for varsling?
- Hva om mottaker har hemmelig adresse?
Svar: Altinn håndterer alle disse tilfellene
- Hva om mottaker ikke svarer på meldingen?
Svar: Etter eForvaltningsforskriften skal mottakere som ikke har åpnet meldingen i Altinn få en
påminnelse etter en uke. Dette er implementert gjennom arbeidsflytfunksjoner og Altinn-tjenester.
Svar: Etter lanseringsuken vil prisen bli kr 500 uavhengig av antall naboer.
Svar: Du logger inn på www.byggsok.net med din vanlige MAKS-bruker. Opprett en rammesøknad --> legg inn informasjonen som skal inngå i nabovarselet --> velg Nabovarsel i menyen
Vedleggshåndtering
Alle vedlegg som kan legges med i nabovarselet hentes fra rammesøknaden. Hver gang du laster opp et vedlegg i rammesøknaden, kan du som ansvarlig søker velge å krysse av for om vedlegget skal sendes med eller ikke. På den måten sikres det at mottaker (nabo) får samme dokument som saksbehandler.