En fersk avgjørelse fra KOFA bekrefter at kommuner i Kongsvingerregionen brøt regelverket for offentlige anskaffelser ved å benytte tildelingskriterier knyttet til kvalitetssikring- og miljøledelsessystem som ikke hadde tilknytning til leveransen.
I konkurransen, som var en rammeavtale for arkitekt- og ingeniørtjenester, skulle tilbyderne under tildelingskriteriet «Løsningsforslag» redegjøre for hva slags kvalitetssikringssystem og miljøledelsessystem de hadde, og om dette ville brukes i gjennomføring av oppdrag under rammeavtalen. «Redegjørelsen» besto i å krysse av for ett av tre forhåndsdefinerte alternativer. Tilbydere som var sertifisert av tredjepart ble gitt dobbelt så mange poeng som de som ikke hadde gjennomført sertifisering, men «bare» hadde et system som var basert på ISO-standardene.
KOFA var enig med Arkitektbedriftene i at dette var ulovlig ettersom ISO-sertifisering eller annen tredjepartssertifisering er knyttet til leverandøren generelt og ikke sier noe om kvaliteten på ytelsen som leveres.
KOFA skriver i sak 2024/1373:
«Det er ikke tilstrekkelig med kriterier som premierer forhold ved leverandøren uten en nærmere vurdering av om leverandørens egenskaper viser en relevant kvalitet for ytelsen. Det samme gjelder for samtlige underkriterier til et tildelingskriterium.»
De fleste arkitektbedrifter benytter kvalitetsstyrings- og miljøledelsessystemet MAKS, som ivaretar kravene i ISO 9001- og 14001.
- De som ønsker å sertifisere seg kan gjøre det med grunnlag i MAKS, men vi mener det er helt unødvendig og uforholdsmessig ettersom ISO-sertifisering er svært kostbart, medfører økte administrative byrder og ikke i seg selv har innvirkning på kvaliteten i leveransen, sier juridisk sjefsrådgiver i Arkitektbedriftene Anette Søby Bakker.
- Hvorvidt en tilbyder er sertifisert eller ikke bør ikke være avgjørende for hvem som vinner konkurransen. Vi har allerede sett at dette har påvirket utfallet i flere konkurranser og er veldig fornøyde med at KOFA har gitt oss medhold i denne saken, slik at det blir satt en stopper for denne praksisen, fortsetter Bakker.
Utbredt problem
Arkitektbedriftene har gjentatte ganger det siste året reagert på konkurranser om rammeavtaler for arkitekttjenester hvor tilsvarende tildelingskriterium er oppstilt. Felles for disse konkurransene er at de er gjennomført av Innkjøpskontoret AS på vegne av kommunene.
- Når vi har sendt formelle henvendelser i konkurransene har svaret fra Innkjøpskontoret vært at de anser tildelingskriteriet som lovlig, sier Bakker. Vi har også forsøkt å få til en dialog med Innkjøpskontoret utenfor konkurransene rundt oppsettet de benytter, men de har ikke svart oss. Da vi verken formelt eller uformelt nådde frem så vi ingen annen utvei enn å få en avklaring fra KOFA.
Her kan du lese hele dommen i KOFA.