Det nærmer seg lansering av søknadsløsningen i MAKS. Les mer og se bilder her!
Noen av våre pilotbrukeren tester i disse dager løsningen, brukere fra Dyrø og Moen og Solli Arkitekter. Tilbakemeldingene tyder på at vi har noen saker å jobbe med, men dette lar seg gjøre. Som systemeiere må vi gjennom en rekke steg for å verifisere at løsningen er klar for å brukes mot produksjonsmiljøet til DiBK og Altinn, så dette er nok den største barrieren vi har foran oss nå. Planen er fortsatt å lansere i løpet av april måned (nei, dette er ingen aprilspøk!).
Oversiktssiden (se under) vil vise hvilke søknadstyper du kan opprette; I dette tilfellet har man allerede påstartet en rammesøknad, og man kan fortsette å arbeide med denne inntil man sender den til kommunen. Alle som har tilgang til MAKS, vil også ha tilgang til dette. Etterhvert ønsker vi å lansere søknad om IG, midleritidig brukstillatelse, endring av gitt tillatelse, fedigattest og ellers det som skal til for å kunne tilby en komplett løsning.
I rammesøknaden vil du kjenne igjen samme struktur som "gamle" Byggsøk. Bildet under viser valg av tiltakstyper. Valg du gjør her påvirker innholdet/feltene i resten av rammesøknaden.
I rammesøknaden har vi fokus på gjenbruk av data. Noen av avklaringene har du allerede tatt stilling til i kvalitetsplanen. Denne informasjonen tar vi med inn i søknaden. Se eksempler under
Valg for vann og avløp, vil f.eks se slik ut:
I prosjektet, kan du legge til alle involverte fag, selv om de ikke er aktuelle i søknadsprosessen ennå. Dette hjelper deg som SØK å holde oversikt, samt sørge for at alle anvarsområder skal være belagt med ansvar til slutt. Fag du legger til må legges til etter kodesett bestemt fra DiBK; godkjenningområde, funksjon, tiltaksklasse. Du kan også legge til egen tekst for hver fag, og denne teksten blir med i gjennomføringsplanen.
Som SØK kan du opprette og forhåndsutfylle ansvarsretter. Da kan du velge å legge inn de fagene du eventuelt har identifisert (se skjermbilde over) eller legge til nye. Du kan også velge blant ansvarsområder som foretaket har sentral godkjenning i. Til slutt kan du distribudere erklæringene til foretaket via Altinn. Rolleinnehaveren i foretaket får varsling fra Altinn og må logge inn med MinId-brukeren for å signere (og eventuelt endre først). SØK vil se om erklæringen er signert (sjekkes kontinuerlig), og gjennomføringsplanen blir oppdatert med signert dato.
Ansvarsretterklæringer du har opprettet på vegne av foretakene, listes opp som vist på bildet under. Så snart en ansvarsretterklæring er sendt til Altinn, vil du kunne følge med på statusfeltene og raden vil endres til "grønn" så snart den er signert av ansvarlig foretak.
Nabovarsling
Når det gjelder nabovarsling, så henviser vi brukeren til å velge mellom en rekke alternativer. Disse er/vil bli mulig:
- Infoland (via karttjenesten naboliste med valg)
- Norkart (egen portal med produkter spesielt tilpasset arkitekter)
- Nabovarslingstjeneste dersom kommunen tiltaket skal sendes inn til, tilbyr dette. Oslo kommune er den eneste så langt.
- Blanketter. Last opp vedlegg på "vanlige" måten.