Stokkøya som reiselivsdestinasjon har lagt grunnlaget for et voksende lokalsamfunn, som nå er i ferd med å utvikle en mer robust økonomi basert på lokal produksjon, utdanning og innovasjon. I dag er Sjøsenteret en helårsbedrift med 15 årsverk. Markedsføringsverdien som arkitekturen har tilført Stokkøya som reiselivsdestinasjon, blir nå videreført som en integrert del av den nye satsingen på fast bosetting og lokal produksjon. "Bygda 2.0" heter prosjektet som skal fungere som et laboratorium for bygdeutvikling. Grunntanken er å utforske hvordan man gjennom god arealplan, god arkitektur og god plassering kan lage et samfunn som tiltrekker seg rett kompetanse. Prosjektet har siden 2015 skapt tre nye årsverk, blitt et yndet konferansesenter for bedrifter fra hele landet og en ny kulturarena for Midt-Norge. Tre nye eneboliger har allerede blitt realisert, og i 2019 settes det første spadetaket for «bygdekanten» med åtte boliger av varierende størrelse i fjæra.
Da de første kysthusene sto ferdig, skapte arkitekturen så mye blest og medieoppslag at de resterende solgte seg selv, uten noen annen form for markedsføring. Da Strandbaren og Sjøsentert overgikk målsettingen og ble skrevet om i det prestisjetunge magasinet Wallpaper to ganger, hev flere store internasjonale nyhetsmedier seg på med egne reportasjer. Plutselig ble hele verden nedslagsfeltet for den lille øya i Åfjord.
Prosjektet har også skapt økonomiske ringvirkninger for lokalsamfunnet. Den lokale kjøpmannen har økt omsetning, nye aktører som driver med opplevelsesøkonomi har etablert seg i området og naboene kan legge ut tomter med vesentlig høyere eiendomspris enn det som var mulig før prosjektet ble startet.
Når det satses på arkitektur og gode arealplaner i det nye boligprosjektet, handler det like mye om å gjøre boligen attraktiv for kjøper nummer tre og fire som for den første.